عکسها سخن میگویند ! –  22

نمونه ای از ساختمانهای قدیمی
2

این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” بیست و دومین یادداشت از مجموعه ” عکس ها سخن میگویند ! ” می باشد. در این مجموعه یادداشتهای ” بهفرم کفپوش ” تمرکزمان تنها بر یک تصویر است که به نحوی ( خواه مستقیم یا غیرمستقیم ) با مباحث دکوراسیون داخلی ساختمان – منجمله انواع کفپوش ساختمانی – ارتباط دارد. در مقدمه این مجموعه یادداشتهای ” بهفرم کفپوش ” اشاره شد که یکی از مزیتهای عکس نسبت به ویدئو, امکان تامل و تمرکز بیشتر بر جزئیات است.

گفتیم که این برداشت ها ممکن است صرفا جنبه فنی یا زیبائی شناسانه داشته یا در برگیرنده وجوه اجتماعی, اقتصادی, فرهنگی یا . . . احساسی باشد که این عکس تلنگر آن است. امید آنکه این مجموعه یادداشتهای ” بهفرم کفپوش ” نیز در خدمت هدف اصلی سایت ” بهفرم کفپوش ” یعنی بسط شناخت و آگاهی های عمومی و خاص در زمینه مسائل دکوراسیون داخلی ساختمان باشد.

درباره ” سوختن ” تر و خشک سخن بسیار است. اما راستی, نمیشود که هم مانع گذر ناگزیر زمان نبود و از کنار خاطرات نیز بی اعتناء نگذشت ! ؟

اگر حمل بر واپسگرائی نشود, شاید این هم از اقبال ماست که هنوز چنین ساختمانهائی بر جایند و دست ” بساز و بفروش ” ها تاکنون به دامن ایشان نرسیده است. امید که در فرصتی مناسب, فرصت شده و قدری درباره نسبت و ” رسالت ” این دسته از دست اندرکاران رشته ساختمان با مقولات سنت, خاطره و . . . میراث فرهنگی باهم گفتگو کنیم !

هرچند ماجرا به همین محدود نیست و در ” بی حرمتی ” لوله کش گاز و . . . اختلاف ” پَستیِ ” آستانه در ورودی منزل با ” ارتفاع ”  کوچه ( یا خیابان ), یک سینه حرف هست ! ؟

این ساختمان مربوط به دورانی است که پنجره ها احترام داشتند و قرنیزها نمیگذاشتند آنان از باران و برف دل آزرده شوند ! دورانی که بین ” حفاظت ” و زیبائی, هنوز دوستی و رفاقت بود !

نوع پرده پشت پنجره, سلامت پنجره چوبی سالمند و . . . بندکشی سالم آجرهای نما نشان میدهد که بعد اینهمه سال, ساختمان هنوز برای ساکنانش اهمیت دارد و شاید بهمین جهت هنوز از ” تاراج شهرسازی ” در امان مانده است ! ؟

عکس باحتمال زیاد مربوط به یکی از کوچه های تهران می باشد : راستی اینجا کدام محله و منطقه است ؟ اما براستی برای درک بیشتر آنچه در این سالها (از خوب و بد, از نیک و درشت ) بر این ساختمان,  ساکنانش و محله گذشته, نام شهر, منطقه و . . . محل چقدر اهمیت دارد ! ؟

ما در ” بهفرم کفپوش ” توقف و تامل بر عکس ها ادامه خواهیم داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.