مقدمه ای درباره اهمیت کسب همزمان علوم با فعالیت های عملی برای نوجوانان

بازی کودکان
4

شاید شرائط کشورهای پیشرفته, بویژه در دوران اخیر قدری متفاوت باشد. اما تا جائی که بخاطر این صاحب قلم در ” بهفرم کفپوش ” هست در ایران, همیشه تنها کسانی همزمان با تحصیل, کار هم میکردند که به درآمد آن نیاز داشته اند.

سایت ” بهفرم کفپوش ” مجال پرداختن به این وجه بسیار مهم اجتماعی – اقتصادی موضوع نیست. در این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” تنها بر این وجه متمرکز هستیم که کسب همزمان کسب دانش با آن دست از مهارتهای فنی, اجتماعی و . . . اقتصادی که نمیتوان تنها با مطالعه بدستشان آورد, چقدر اهمیت یا ضرورت دارد ! ؟

آیا روزی فرا خواهد رسید که این نگاهها, اینچنین باهم درگیر نشوند ! ؟

در دوران کودکی ما البته وضع به گونه ای دیگر بود و بودند پدر و مادرهائی که هرچند ” دستشان به دهانشان میرسید ” , اما بنا به اهمیت تربیتی, اجتماعی و . . . اقتصادی این مهم, فرزندان محصل خود را در 3 یا 4 ماهه تعطیل تابستان تشویق میکردند تا با کار در یک کارگاه یا . . . مغازه, با یک حرفه فنی یا . . . اقتصادی معین آشنا شوند.

روی سخن این مطلب ” بهفرم کفپوش ” هم با نوجوانان و جوانان و نیز با مادر و پدرهائی است که فرزندانی در چنین سن و سالها دارند. در این سری یادداشت های ” بهفرم کفپوش ” ضمنا قصد نداریم به دیگر تاثیرات گاه منفی بپردازیم که ” اجبار به کار” در روح و روان نسلی میگذارد که بواقع آینده سازان هر کشورند.

بعد این مقدمه نسبتا طولانی, شاید مهمترین جنبه موضوع مورد بحث, افزایش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی باشد که بویژه در این میدان ” تنازع منافع ” بیشتر قابل تحصیل است. اشتراک و اختلاف, البته در مدرسه و دانشگاه هم هست. اما آنچه مساله را جدی تر میکند, مواجهه منافع مادی و شخصی است که بخصوص در محیطهای کار بیشتر امکان بروز دارد ! ؟

جنبه دیگر کار, افزایش مهارتهای فیزیکی است که شامل استفاده همه جانبه تر از توانائی های مغزی هم میشود. میگویند آنچه باعث تحول و تکامل انسان خردمند از گونه های پیشین شد, بویژه ” کار ” بوده است. ظاهرا همین ” کار ” باعث شد اجداد ما کمر راست کرده و بجای چهار دست و پا, تنها با کمک پاهایشان راه بروند.

راه ما و اجدادمان, از کجا از هم جدا شد ؟

” کار ” از این جنبه نیز اهمیت دارد که به دانش آموز می آموزد که آنچه در کتابها نوشته شده, چگونه و به چه شکل جامه واقعیت بخود می پوشند. به این ترتیب ” کار ” میتواند به آنان کمک کند تا برای آموزش, انگیزه  بیشتری بیابند. شاید بهمین جهت است که برخی در سنین بالاتر, برای آموختن بیشتر انگیزه دارند ! ؟

در اینجا بد نیست به انواع ” کار ” نیز اشاره شود. میگویند یکی از رموز موفقیت, تمرکز بر هدف مناسب و مشخص است و بهمین جهت آنان که زیاد از این شاخه به آن شاخه میپرند, شاید چندان هم به ” جائی ” نرسند.

اما باید دانست تمام کارها و جمله حرفه ها ( از جمله در رشته های گوناگون مرتبط با انواع کفپوش ساختمانی ) فصول مشترک فراوانی باهم دارند که شاید در بدو امر چندان بچشم نیاید. از سوی دیگر تجربه نشان میدهد اغلب ما برای شناخت دقیق تر هم توانائی و ناتوانی های خود, نیاز به تجربه مستقیم داریم که بویژه در محیط های کار بدست می آیند.

هر کار و حرفه همانقدر که متفاوتند, وجوه اشتراک فراوانی نیز باهم دارند !

ما در ” بهفرم کفپوش ” کوشش خواهیم کرد در آینده و ضمن فرصتهای مناسب, در مجموعه یادداشتهای ” درباره اهمیت کسب همزمان دانش نظری و عملی ” , به این وجوه و جنبه های دیگر این موضوع مهم در سایت “بهفرم کفپوش ” بپردازیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.